Coaching – Invester i din sundhed

Er du en af dem, der har brugt rigtig meget tid på at lære de nyeste effektivitetsmetoder? Er du frustreret over, at alt det i har investeret i hæve/sænke borde, coaching, Team Building aktiviteter, mindfulness kurser mv. ikke har forbedret din eller virksomhedens produktivitet markant? Er du begyndt at tænke, at effektivitet og velvære nok hovedsageligt ligger i generne eller personlighedstypen?

Så stop lige op et et øjeblik, og kast et blik på, hvad videnskaben fortæller os.

En persons velvære er påvirket mere af livsstil (40%) end af generne (30%)1. De resterende komponenter er blandt andet arbejdsmiljø, omgivelser, sundheds systemet og vedkommendes sociale situation. Du kan ikke ændre dine gener, men du kan ændre din livsstil. Dybere forståelse og coaching omkring din livsstil er et skridt på vejen

Vi er et avanceret system

Vi mennesker er et avanceret, komplekst og fascinerende system. Indbyrdes afhængigt. Krop, sind og hjerne. Det er det samme fascinerende system, vi anvender, når vi er på job, og når vi har fri. Et værdifuldt system, som har glæde af at forstå, passe på og måske optimere. Nøjagtig som passer på vores andre værdifulde ting. Vi bør måske endda, passe endnu mere på det, for vi kan jo ikke bare købe en ny, hurtigere og smartere model (endnu).

De valg vi foretog i går, bliver vores realitet i dag!

Små og øjensynlig trivielle valg kan have en signifikant indflydelse på, hvordan du har det. Både på jobbet og i din fritid. Det betyder ikke, at du skal gå og detail styre og nøje overveje hver enkel beslutning og valg du foretager dig. Hemmeligheden ligger i, at du på overordnet plan holder øje med, hvilken indflydelse dine daglige valg har på din krop, dit sind og din hjerne. Får du eksempelvis jævnligt genopladt dig selv? Er du sikker? Mange af os bruger jo en del tid på at være opmærksomme på batteriniveauet på mobiltelefonen. Gør du det samme for dig selv?

For at foretage bedre valg, og derved forbedre din personlig velfærd og sundhed, har du brug for en overordnet holistisk tilgang. Man kunne kalde det Integral Sunhed. Det hjælper f.eks., hvis man har et system der viser, hvordan kroppen reagerer på dagligdags situationer, vaner og forandringer. Både i din fritid og på arbejdet.

Livsstilsanalyse

QLeap Livsstilsanalyse er sådan et system til dig og/eller dine medarbejdere. Over tre dage måler vi din hjertevariabilitet. Kombineret med din elektroniske dagbog, får du et godt indblik og coaching i, hvordan dine vaner og rutiner påvirker dig og dit system i positiv og negativ retning.

Grundlæggende hviler vores evne til at håndtere vores arbejde og vores fritid på tre elementer.

  • Evnen til at håndtere stress
  • Søvn
  • Motion

Når de tre faktorer er i balance, opnår vi en stærk modstandskraft. Vi kan tilpasse os og styre udfordrende og stress fulde situationer meget mere hensigtsmæssigt. De tre elementer har direkte indflydelse på dit autonome nervesystem. Med Firstbeat’s avancerede måleudstyr, kan vi specifikt se, hvordan dit nervesystem reagerer på din dagligdag. Vi kan derfor målrettet gøre noget ved dine rutiner og vaner.

Søvn og coaching

F.eks. er mange af mine coaching klienter blevet meget overrasket, når vi i deres QLeap livsstilsrapport har kigget nærmere på deres søvn. Søvn handler ikke kun om det antal timer vi ligger i sengen – 7-9 timer er i øvrigt behovet for de fleste – men også om søvnens kvalitet. Kroppen lyver ikke, og netop dit autonome nervesystem fortæller, om du har restitueret, mens du sov.

Det kan sammenlignes med, at du har lagt mobiltelefonen til opladning, men om morgenen opdager, at der var slukket for kontakten og batteriniveauet stadig er lavt. Hvordan kommer du igennem dagen med lav kapacitet på batteriet? Måske vælger du at lukke nogle app’s, gå i strømspare tilstand eller noget helt tredje. Med små justeringer og øget opmærksomhed, kan du forbedre kvaliteten af din søvn.

Eksempelvis ved vi, at noget af det der påvirker vores evne til at restituere og få en bedre søvn er, at vi er fysisk aktive, at vi spiser fornuftigt og sundt, at vi har gode relationer. Og det vi foretager os den sidste time inden vi skal sove, betyder rigtig meget for vores søvnkvalitet. Jeg kan røbe, at e-mails ikke har en positiv indflydelse.

Coachinv
QLeap livsstilsanalyse

Vi er nået til et punkt, hvor teknologi og videnskab er blevet tilgængeligt for de fleste af os, og hvor vi kan bruge den indsigt til at ændre vores vaner og rutiner baseret på specifik viden om, hvordan vores krop reagerer.

Min erfaring er, at når vi kan se det faktuelle resultat af livsstil og vaner, så øges sandsynligheden for, at vi varigt ændrer det der skal ændres. Når vi ændrer det, så begynder mange af de andre værktøjer vi har investeret tid og penge i at virke. Vores ”investeringer” giver endelig afkast. Både finansielt og på velvære.

Sov godt …..

  1. McInnis et al (2002). The Case For More Active Policy Attention To Health Promotion. Health Affairs, 21 (2): 78–93

QLeap har klinik i Hillerød og København. Her kan du få input ved personlig Coaching og Pyskoterapi.