Terapi – Mental sundhed

Mental sundhed får meget fokus i  disse Covid-19 tider. Mental sundhed er ikke kun det der foregår i hovedet. Vi mennesker er avancerede og fascinerende systemer. Vores krop er også en del af vores mentale sundhed. I et tidligere indlæg var jeg rundt omkring stress og travlhed, som også påvirker din mentale sundhed. Her er lidt enkle råd der kan styrke din mentale sundhed.

Min tilgang til hvordan vi har det er inspireret af den nutidige Amerikanske filosof, Ken Wilber, som har beskrevet en begrebsramme for vores menneskelige vækst. Ken Wilber opererer med fire kvadranter. Det vil være for omfattende at komme ind på den her, men de enkle principper er nemme at forstå. En kvadrant handler om kroppen, en kvadrant handler om Sindet, en om Kulturen og den sidste om samfundet. Ken Wilber har et helt univers omkring det integrale liv, så hvis du er nysgerrig kan du dykke ned i det her

Der bliver talt meget om mental sundhed i øjeblikket. Vi bliver mere og mere presset på arbejdet og i privatlivet.

Coronakrisen har givet mange af os muligheden for at stoppe op og overveje vores livsstil og vores vaner. Hvordan har Coronakrisen påvirket din mentale sundhed? Hvordan er dit humør? Hvordan er dit forhold til din familie?

Hvis du kan finde nogle små og nemme pauser i hverdagen, vil du opleve en stærkere indre ro. Du vil opleve, at du har større overskud til at følge og håndtere de udsving en moderne tilværelse bringer.

Et par tips til små pauser:

  • Start dagen med en kop kogt vand med Ingefær, Citron og Honning (Gerne økologiske)
  • Dyrk 10 minutters Yoga om morgenen
  • Skriv Dagbog

Men det kunne også være at prioritere en gåtur i naturen efter arbejde. Naturen har en beviselig gavnlig effekt på vores sundhed, inklusive mental sundhed.